tisdag 30 september 2008

Boktips - Tisdagar med Morrie

Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom
En bok om livet
(finns även som film men jag rekommenderar framför allt boken)


Morrie som är en gammal universitetslärare blir sjuk i ALS, en sjukdom som gör att musklerna långsamt förtvinar. Morrie är döende.
Under en period som lärare på universitet hade Morrie en djup och ovanlig relation med en av sina elever, Mitch (lärare och elev relation allstå;)). Dom satt ofta och diskuterade allt mellan himmel och jord.
Dessa två personer hittar tillbaka till varann efter 20 år då Morrie blivit sjuk.
Under ett par månader, varje tisdag, träffas dessa två män och samtalar.
Samtalen innehåller tankar om livet. Ta vara på livet…gör det du drömmer om…uppskatta det du har.

Ställ dig följande fråga (även fast den är läskig och obehaglig)

"Om jag dör om en månad, hur skulle jag leva denna sista månad?" Vad är viktigt för mig? Vad vill jag? Vilka vill jag umgås med?

Det låter som en djup och tragisk bok kanske, vilket den delvis är men man får liksom en "aha"- upplevelse. Morrie tar vara på varenda dag i slutet av sitt liv. Han ordnar till och med en begravning hemma hos sig – innan han dör för han vill dela gemenskapen med sina vänner. Det är en klok och fin bok och jag tänker snart läsa den igen för tredje gången.
Läs den, du bara måste!!!
----------------------------

"LEV HÄR OCH NU"
---------------------------

Inga kommentarer: